Geschiedenis


Geschiedenis

Gert heeft zijn hele tractorpulling-carrière uiteraard met een Fendt gereden. Van kindsbeen af hielp hij in de zaak van z'n vader (dealer Fendt-tractoren) en daardoor had hij reeds vroeg de microbe te pakken. Sinds 1993 deed hij als jonge knaap mee aan plaatselijke trekker-trek wedstrijden met een 4-tal verschillende Fendt's 311 in de landbouw-klasse. Het was toen al zoeken naar de juiste verdeling van de gewichten en er werd gereden met gesneden banden. in 1996 werd er ongeveer een jaar met een Fendt 615 gereden en in 1997 werd er een Fendt 610 aangeschaft speciaal voor de sport.

Jaar na jaar werd deze trekker omgebouwd, aangepast, voorzien van een Bosch P-pomp met later 13 mm plunjers, verzwaarde koppeling en 42 inch banden en werd er gereden in de 4,5 en 5,5 ton sportklasse. Voor seizoen 2001 werd de look vernieuwd met de motorkap van de Fendt 515. Er werden menig successen geboekt maar we hadden ook vele tegenslagen te incasseren door kromme drijfstangen en problemen met de versnellingsbak. Er werden dan speciale tandwielen gemaakt en zo kon er meestal probleemloos en met succes gereden worden.

In 2004 werd Gert Nederlands kampioen en puller of the year in de Basrijscompetitie met zijn Fendt in de 3,5 ton megasport.
 

In 2006 werd het tijd voor een nieuwe puller. Deze moest dienen om te gaan rijden bij ITTC superstandaard 3,5 ton klasse, genaamd 2 light zone. Met deze puller is weinig mee bereikt en wegens weinig succes heeft Gert beslist om deze puller af te breken en daarvan een gloednieuwe prostock B divisie te bouwen waaruit DIESELROSS is ontstaan.

De bouw van deze trekker is begonnen in 2008 en was pas klaar begin seizoen 2011. In die 3 jaar is er veel gewikt en gewogen hoe deze puller er zou uitzien. Enkele componenten zoals; motorkap, chassis en achterbrug zijn herbruikt van de vorige trekker. We kozen niet voor een groene Fendt, zwart vonden we stijlvol, en bleef bepalend voor de jaren nadien. Onze slogan  BLACK IS NOT A COLOR,  IT IS A STYLE vloeide daaruit voort.

En dan eindelijk was het moment daar..... De spanning was te snijden toen we de puller voor de eerste maal in Kruisland 2011 mochten gaan testen. Het resultaat was ongelooflijk goed !. De start was gemaakt...

Met deze machine zette team Dieselross een unieke machine op de baan, dit vooral in het feit dat de MAN motor in deze Fendt er technisch gezien verre van ideaal is om omgebouwd te worden van de orginele 200 pk naar dik 2000+.

Deze beperking heeft er voor gezorgd dat Dieselross de enigste Fendt prostock is in Europa. Dit maakt deze machine dan ook zo bijzonder en is mede hierdoor een graag geziene gast op talloze Europese wedstrijden, waar het team met grote regelmaat wordt uitgenodigd om demonstratie wedstrijden te rijden.

Ondanks deze technische beperking draait de machine in de top mee. Dieselross komt uit in de Nederlandse Grand National competitie die, zoals de naam al doet vermoeden, het hoogst haalbare is. In seizoen 2018 promoveerde Dieselross na het behalen van het kampioenschap in de national naar het hoogste niveau, de Grand National.
Dat dit kampioenschap geen toevalstreffer was, bewees de machine een jaar eerder al toen in een sterk deelnemersveld en onder zware omstandigheden een derde plaats werd behaald op het Europees kampioenschap.

Ondertussen zijn we wel al wat jaren verder en heeft de Ross al enkele veranderingen ondergaan. Zo is de look een beetje anders en wordt er door het team hard gewerkt aan een nieuwe motor voor de trekker. Door de voor team Dieselross gunstig uitgepakte aanpassingen in het technisch reglement, kan de Ross van een andere motor worden voorzien.

Dit geeft het team weer nieuwe mogelijkheden om het vermogen van de Ross nog hoger te krijgen, de ideeën waren er al langer, maar nu is het technisch ook haalbaar. Daarmee staat het team voor nieuwe uitdagingen, zeker omdat bijna alle onderdelen in eigen beheer geproduceerd worden. Dit kost net wat meer tijd maar weten wel waar verbeterpunten zich voor kunnen doen.